سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با انواع مختلف برج روشنایی

نظر

?

امروزه یکی از کاربردی ترین سازه های فلزی که از آن در محوطه های وسیع و گسترده به منظور روشنایی فضای اطراف خود در هنگام شب استفاده می شود؛ برج روشنایی نام برد. این برج ها را می توان در انواع مختلفی مشاهده کرد که هر یک از آنها دارای مزایا و خصوصیات مختص به خود هستند. در این مقاله شما را با انواع مختلف دکل های روشنایی و شرایط لازم برای نصب آنها آشنا خواهیم کرد؛ همراه ما باشید.

برج روشنایی?

منظور از برج روشنایی چیست ؟

برج روشنایی یا به اصطلاح دیگر دکل نوری به سازه فلزی مرتفعی گفته می شود که چندین پروژکتور بر روی سبد تعبیه شده در ساختار این سازه به منظور روشن نگاه داشتن فضای محوطه های بزرگ و وسیع نصب می کنند. این دکل روشنایی از نظر ارتفاع در اندازه های مختلف ساخته شده و هر یک از قطعات تشکیل دهنده آن به هنگام نصب و برپایی دکل با مونتاژ به یکدیگر متصل می گردند. البته به هنگام طراحی و نصب برج نوری روشنایی باید فاکتورهایی مختلفی را نظیر جنس خاک و میزان سرعت وزش باد منطقه و حتی جهت غالب آن را مدنظر قرار داد. از سویی دیگر وزن و مقاومت سازه باید به گونه ای باشد که از خطرات و حوادث احتمالی ناشی از سقوط یا خرابی آن به هنگام وقوع حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان های شدید جلوگیری شود.

آشنایی با انواع مختلف برج نوری (روشنایی)

برج های نوری (روشنایی ) را از نظر عملکرد و کارایی آن در سه مدل مختلف متحرک، ثابت و استادیومی طراحی و تولید می کنند. هر یک از این مدل ها از خصوصیات خاصی برخوردار هستند که ادامه ما به صورت مجزا آنها را مورد بررسی قرار داده ایم:

نصب برج نوری?

- برج نوری (روشنایی) ثابت 

در این نوع برج ها همانطور که از نام آن مشخص است؛ سبد نگهدارنده پروژکتورها به صورت ثابت در قسمت بالای ستون اصلی سازه نصب و مونتاژ شده است. به این ترتیب در صورت خرابی یا سوختن لامپ های پروژکتور، افراد لازم است که از طریق نردبان نصب شده در کناره ستون اصلی آن، خود را به قسمت بالایی سازه رسانده و برای تعویض یا تعمیر آن قطعه اقدام نمایند. در حالت کلی برج روشنایی ثابت برای سازه های با ارتفاع کم و به دو صورت نردبان دار یا فاقد نردبان طراحی و ساخته می شوند.

http://aytaak.ir/category/wirelees_link/%d8%af%da%a9%d9%84-%d9%85%d9%86%d9%88%d9%be%d9%84/%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%81%d9%86%db%8c-%d9%88-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%a8%d8%b1%d8%ac-%d9%86%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b4%d9%86%d8%a7/

- برج نوری (روشنایی) متحرک 

نوعی دیگر از برج روشنایی که از کارایی بسیار بیشتری نیز برخوردار می باشد؛ برج های متحرک می باشند. منظور از کلمه متحرک در اینجا یعنی به حرکت در آوردن سبد نگهدارنده پروژکتورها در راستای عمودی با کمک نیروی دست یا الکتریسیته می باشد. از همین رو برج های متحرک را می توان در دو نوع دستی (هندل و ویچ) و برقی (الکتروموتور و گیربکس) سفارش داد. کاربرد این مدل از برج های نوری را می توان در استفاده چند عدد پروژکتور  میزان نوردهی متغیر برای روشن کردن فضاهای گسترده و وسیع نام برد.

- برج نوری ( روشنایی) استادیومی

این نوع برج روشنایی در حقیقت زیر مجموعه از دو مدل برج نوری قبل می باشد که به دلیل کاربرد گسترده اش می توان آن را دسته ای مجزا از انواع مختلف برج نوری برای روشن نگه داشتن فضای وسیع استادیوم های ورزشی جای داد. سبد نگهدارنده پروژکتورهای این مدل از دکل روشنایی به گونه ای طراحی شده است که در مقایسه با سایر مدل ها، نور را به صورت متمرکز و تنها در یک جهت خاص ساطع می کند.

 

 

جهت مشاهده مابقی مقالات به آدرس اینترنتی گروه فنی و مهندسی آی تک از اینجا اقدام کنید.

?