سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فونداسیون پیش ساخته چیست و چه کاربردی دارد؟

نظر

?

فونداسیون پیش ساخته سازه ای برای انتقال بار میان سازه و زمین است، در صورت وجود این سازه می توانیم از نشست زمین و تنش های بیش از اندازه جلوگیری کنیم. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می دهیم.

فونداسیون پیش ساخته چیست؟

وظیفه انتقال بار بین سازه و زمین بر عهده فونداسیون یا پی است، فونداسیون در واقع از نشست اضافی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تنش های اضافی می شود.

فونداسیون انواع مختلفی دارد. مقاوم ترین نوع آن فونداسیون بتنی است و استفاده از فونداسیون بتنی در مناطق زلزله خیز توصیه می شود البته فونداسیون پیش ساخته بتنی مراحل ساخت را در کارخانه از سر گذرانده و تنها کافیست آن را به محل اجرای پروژه بیاوریم، استفاده از این نوع فونداسیون بتنی پیش ساخته  در مناطق روستایی و برای ساخت ساختمان های کوچک بسیار رایج است.

فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی?

مراحل اجرای فونداسیون

برای اجرای فونداسیون پیش ساخته ابتدا باید به میزان 40  و یا 70 سانتی متر عملیات گود برداری انجام شود مهم این است که توجه کنید میزان گودبرداری بسته به نوع باسکول متفاوت خواهد بود و پس از اجرای گود برداری باید برای محل نصب فونداسیون توسط بتن بستر سازی انجام شود  سپس از بستر سازی امکان چیدن قطعات فونداسیون برای ما فراهم می شود.

قطعات فونداسیون که چیده شد، نوبت نصب باسکول می رسد که یکی از مزایای این سازه امکان جابجایی فونداسیون به دلیل پیش ساخته بودن آن است.

مدت زمان اجرای طرح، جایگذاری قطعات فونداسیون و نصب باسکول چیزی در حدود 3 روز به طول می انجامد.

فونداسیون پیش ساخته?

کاربردهای فونداسیون

  • فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی
  • فونداسیون ساختمان
  • پایه و فونداسیون دکل مخابراتی
  • پایه دوربین
  • پایه چراغ راهنمایی و رانندگی

فونداسیون پایه روشنایی

از این فونداسیون جهت راه اندازی روشنایی شهری استفاده می شود، پایه روشنایی این سازه با توجه به نوع کاربرد در ابعاد مختلفی تهیه و به بازار عرضه می شود به طور کلی اندازه استاندارد پایه روشنایی برای معابر در بازه 3 تا 18 متر می باشد و اما برای نصب این پایه ها و روشن شدن معابر خیابانی به فونداسیون نیاز داریم.

فونداسیون پایه روشنایی سازه ای بتنی(آرمه یا مسلح) است. در ساختار این فونداسیون از میلگرد و آرماتور استفاده شده است. ساختار فیزیکی فونداسیون پایه روشنایی را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • قسمت تثبیت کننده فونداسیون در زمین
  • قسمت نگهدارنده پایه چراغ

علاوه بر این دو قسمت در فونداسیون راهی برای عبور سیم های برق نیز تعبیه شده که از نظر هندسی فونداسیون پایه روشنایی به صورت اشکال پاشنه دار، ذوزنقه ای، مکعب مربع و مکعب مستطیل ساخته می شود.

http://aytaak.ir/2019/10/08/%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%BA/

این نوع از فونداسیون در بزرگراه ها و خیابان ها، جاده های اصلی و جاده های فرعی، مناطق مسکونی، صنعتی و تفریحی، مراکز خرید و پارکینگ ها استفاده شده و با توجه به اینکه این سازه باید از استحکام خوبی برخوردار باشد، تا بتواند ایستایی پایه روشنایی را حفظ کند، در ساخت آن از بتن با عیار 400 کیلوگرم در متر مکعب استفاده می شود و از آنجا که اندازه و جنس پایه های روشنایی متفاوت است قیمت فونداسیون پیش ساخته نیز متفاوت خواهد بود.

?